Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

2023-06-01

Η επίσκεψη μου στον Όσιο Λουκά ήταν μία εκρεμμότητα εδώ καί καιρό. Ήταν μία πινέζα που έλειπε στον χάρτη των περιηγήσεων μου . Με περίμενε όμως μία απρόσμενη έκπληξη...επισκέφθηκα ένα πραγματικά μεγαλειώδες μνημείο που σε μεταφέρει στην λάμψη και το μεγαλείο του Βυζαντινού Πολιτισμού και α μη τι άλλο στην πόλη των πόλεων , την Κωνσταντινούλη την φυσική πρωτεύουσα του Ελληνισμού που δεν κατάφερε ποτέ να απελευθερωθεί

Παρακάτω ακολουθεί μία εικονική περιήγηση στο χώρο και τον χρόνο

Η Μονή Οσίου Λουκά βρίσκεται στη δυτική πλαγιά του Όρους Ελικών, κάτω από την ακρόπολη του Αρχαίου Στείριου. Η απαρχή της μοναστικής δραστηριότητας στην περιοχή ξεκινάει από τον ίδιο τον Όσιο Λουκά, όταν ασκήτευσε εκεί στα τελευταία χρόνια της ζωής του, από το 946 έως το 953. Ιστορικά στοιχεία για το μοναστήρι μας παρέχουν δύο αξιόπιστα κείμενα: ο Βίος του Οσίου και οι Ακολουθίες της Κοιμήσεως και της Ανακομιδής του λειψάνου του. Από το Βίο του Οσίου Λουκά, κείμενο αγνώστου συγγραφέα γραμμένο δέκα περίπου χρόνια μετά το θάνατο του Οσίου, πληροφορούμαστε πως ο Όσιος, γόνος προσφύγων από την Αίγινα, γεννήθηκε στο χωριό Καστρί Φωκίδας το 896. Ο Όσιος σε νεαρότατη ηλικία επιλέγει τη μοναστική ζωή. Κατά τα τέλη του 910 ή στις αρχές του 911 ζει ως μοναχός στην Αθήνα, στη μονή της Μεγάλης Παναγίας, και κατόπιν σε διάφορα μοναστήρια ή ησυχαστήρια της Φωκίδας και της απέναντι κορινθιακής ακτής. Οι μετακινήσεις του υπαγορεύονταν από την ανάγκη να αποφύγει τον κίνδυνο από τις επιδρομές των Βουλγάρων του Συμεών, που τα χρόνια εκείνα ταλάνιζαν την περιοχή. Μετά από συνολικά 35 έτη μοναστικού βίου, το 946/7, εγκαταστάθηκε στην τοποθεσία όπου βρίσκεται σήμερα το μοναστήρι, στο Στείρι της Φωκίδος, όπου και πεθαίνει σε ηλικία 56 ετών.
Ο Όσιος ήταν γνωστός και αγαπητός, όσο ζούσε. Θεράπευε ασθενείς, συμβούλευε τους ανθρώπους σε διαφόρων ειδών προβλήματα και ήταν προικισμένος με την ικανότητα να προφητεύει το μέλλον. Στο κείμενο του Βίου αναφέρεται με έμφαση πως, όσο ζούσε, σε μια εποχή αλλεπάλληλων προσπαθειών ανακαταλήψης της Κρήτης από τους Άραβες, εκείνος προέβλεψε, είκοσι χρόνια πριν γίνει, την επιτυχημένη επιχείρηση του στρατηγού Νικηφόρου Φωκά στα χρόνια της βασιλείας του Ρωμανού Β'. Το Στείρι ήταν πολύ κοντά στην έδρα του Θέματος Ελλάδος, τη Θήβα, σημαντικό στρατηγικό και οικονομικό κέντρο της εποχής.
Από το κείμενο του Βίου πληροφορούμαστε πως η σχέση του με το λαό, αλλά και με τους υψηλά ισταμένους τοπικούς αξιωματούχους, καθώς και η μετά θάνατον φήμη του, έκαναν την περιοχή του τελευταίου του ασκητηρίου κέντρο προσκυνηματικού ενδιαφέροντος: ο στρατηγός του Θέματος Ελλάδος, Κρηνίτης, χρηματοδότησε την οικοδόμηση ενός ναού όσο ζούσε ο Όσιος, το 946, αφιερωμένου στην Αγία Βαρβάρα. Το χτίσιμό του ολοκληρώθηκε μετά το θάνατο του οσίου, το 953, από τους μοναχούς. Ο Όσιος τάφηκε στο δάπεδο του κελίου του, ενώ έξι μήνες μετά, ο μοναχός Κοσμάς, προσκυνητής προερχόμενος από την Παφλαγονία, περιέφραξε το μνήμα με κιγκλίδωμα και τοποθέτησε πάνω σε αυτό επίστρωση πήλινων πλακών. Δύο έτη μετά το θάνατο του οσίου, δηλαδή στα 955, οι μοναχοί, που φαίνεται πως ήδη εμόναζαν κοντά στον άγιο, έκτισαν σταυροειδές ευκτήριο γύρω από τον τάφο του και οικοδόμησαν τα πρώτα κελιά μίας οργανωμένης μοναστικής κοινότητας.
Από την Ακολουθία της ανακομιδής του λειψάνου του οσίου, εορτή που τιμάται στις 3 Μαΐου, πληροφορούμαστε πως μία νέα εκκλησία κατασκευάστηκε για να τιμήσει το ιερό λείψανο. Η ανακομιδή του λειψάνου, η οποία σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη έλαβε χώρα το 1011, και η ανέγερση του νέου καθολικού έγινε από τον ηγούμενο Φιλόθεο, πρόσωπο άγνωστο από άλλες πηγές.
Το μοναστήρι είναι τόσο ισχυρό ώστε ήδη στα 1014 έχει δύο μετόχια στην Εύβοια, στο Αλιβέρι και στα Πολιτικά. Μετόχι της μονής υπάρχει και στην κοντινή περιοχή της Αντίκυρας, όπου κτίζεται ένας οκταγωνικός ναός, ενώ στο δεύτερο τέταρτο του 12ου αι. κτίζεται ένα μικρό καθολικό στο μετόχι της, στον Άγιο Νικάλαο στα Καμπία της Βοιωτίας.
Κατά την Φραγκοκρατία, μετά το 1204 στο μοναστήρι εγκαθίστανται Λατίνοι κληρικοί. Στη διάρκεια της Τουρκοκρατίας το μοναστήρι επανήλθε στους 'Ελληνες μοναχούς. 

Ο Όσιος Λουκάς είναι το καλύτερα διατηρημένο μοναστηριακό συγκρότημα της μεσοβυζαντινής περιόδου στην Ελλάδα.


Το συγκρότημα αποτελείται από το σύμπλεγμα δύο εκκλησιών, τη μονή της Παναγίας και το Καθολικό, που πλαισιώνονται από κελλιά και βοηθητικά κτίσματα. Ο παλαιότερος ναός αφιερωμένος στην Παναγία χρονολογείται στο δέυτερο μισό τού 10ου αι. Το καθολικό που κτίσθηκε στις πρώτες δεκαετίες του 11ου αι. για να στεγάσει το λείψανο του Οσίου είναι μεγαλύτερο στις διαστάσεις με υπόγεια κρύπτη. Τα ψηφιδωτά που διακοσμούν τους τοίχους του καθολικού αποτελούν κορυφαία αριστουργήματα της βυζαντινής τέχνης.
Οι δύο ναοί δεν αναφέρονται ούτε στο Βίο του Οσίου Λουκά, ούτε, τουλάχιστον στη μορφή που τους βλέπουμε σήμερα, στην Ακολουθία της ανακομιδής. Μετά από αναστηλωτικές εργασίες του 1970, διαπιστώθηκε πως ο ναός της Παναγίας προηγείται χρονολογικά του Καθολικού.
Η τράπεζα της μονής, αναστηλωμένη σήμερα, λειτουργεί από το 1993 ως συλλογή γλυπτών, όπου εκτίθενται τα εξαιρετικής τέχνης αρχιτεκτονικά μέλη από το μοναστήρι και την ευρύτερη περιοχή. Στο βορδονάρειο (σταύλος), επίσης αναστηλωμένο σήμερα, εκτίθενται αποτοιχισμένες τοιχογραφίες του 18ου αι. προερχόμενες από το ναό του Αγίου Σπυρίδωνος Μεδεώνος στην περιοχή της Αντίκυρας. 

ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΗΣ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑΣ
ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΗΣ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑΣ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΕΡΟΧΟ ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΕΡΟΧΟ ΠΡΟΑΥΛΙΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΕΛΑΒΕ ΜΕΡΟΣ ΣΤΟΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ  ΑΓΩΝΑ  ΤΟΥ  ΕΘΝΟΥΣ
ΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΕΛΑΒΕ ΜΕΡΟΣ ΣΤΟΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ
ΤΟ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟ ΜΕ ΤΟ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟ ΡΟΛΟΙ
ΤΟ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟ ΜΕ ΤΟ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟ ΡΟΛΟΙ
Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ
Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ
ΕΙΣΟΔΟΣ
ΕΙΣΟΔΟΣ
ΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΚΕΛΙΑ ΤΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ
ΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΚΕΛΙΑ ΤΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ
ΟΙ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ ΜΕ ΤΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΚΕΛΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ
ΟΙ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ ΜΕ ΤΑ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΚΕΛΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΜΟΝΑΧΩΝ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
Παλιά εδώ υπήρχαν βιτρό. Tα βιτρό είναι το κόσμημα των χώρων λατρείας εδώ και αιώνες. Αντανακλάσεις που στον ήλιο δημιουργούν φαντασμαγορικά χρώματα και κάνουν τα θρησκευτικά κτίρια να μοιάζουν θριαμβευτικά..
Παλιά εδώ υπήρχαν βιτρό. Tα βιτρό είναι το κόσμημα των χώρων λατρείας εδώ και αιώνες. Αντανακλάσεις που στον ήλιο δημιουργούν φαντασμαγορικά χρώματα και κάνουν τα θρησκευτικά κτίρια να μοιάζουν θριαμβευτικά..
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΚΡΥΠΤΗ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΚΡΥΠΤΗ
ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΡΥΠΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ ΛΟΓΟ ΟΤΙ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΣ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ
ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΠΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΡΥΠΤΗ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ ΛΟΓΟ ΟΤΙ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΣ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ
ΕΞΕΡΧΟΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΥΠΤΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΒΟΡΔΟΝΑΡΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
ΕΞΕΡΧΟΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΥΠΤΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ ΒΟΡΔΟΝΑΡΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ ΑΠΟ ΨΗΛΑ
Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ ΑΠΟ ΨΗΛΑ

ΥΠΟΛΛΕΙΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ .  ΕΔΩ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΥΠΗΡΧΕ ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΣΤΕΙΡΙΔΑΣ

ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΄Β ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΕΔΩ ΗΤΑΝ Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΄Β ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΕΔΩ ΗΤΑΝ Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ
Η ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΥΠΗΡΧΑΝ ΠΛΗΣΙΟΝ ΤΗΣ
Η ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΠΟΥ ΥΠΗΡΧΑΝ ΠΛΗΣΙΟΝ ΤΗΣ
ΕΔΩ ΣΤΕΓΑΖΟΤΑΝ Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ
ΕΔΩ ΣΤΕΓΑΖΟΤΑΝ Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥΣ
ΑΠΟ ΨΗΛΑ..
ΑΠΟ ΨΗΛΑ..
Ο ΚΑΜΠΟΣ ΚΑΤΩ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΑΙΩΝΕΣ
Ο ΚΑΜΠΟΣ ΚΑΤΩ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΛΑΙΩΝΕΣ
ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΚΕΛΙΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΩΝ
ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΚΕΛΙΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΩΝ
Η ΠΑΛΙΑ ΚΡΗΝΗ , ΕΔΩ ΓΙΝΟΤΑΝΕ ΟΙ ΒΑΠΤΙΣΕΙΣ
Η ΠΑΛΙΑ ΚΡΗΝΗ , ΕΔΩ ΓΙΝΟΤΑΝΕ ΟΙ ΒΑΠΤΙΣΕΙΣ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ
ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ

Η κεντρική εκκλησία του μοναστικού συμπλέγματος, το καθολικό, κτίστηκε νότια του ναού της Παναγίας για να στεγάσει το θαυματουργό λείψανο του οσίου Λουκά. Ανήκει στον αρχιτεκτονικό τύπο του ηπειρωτικού οκταγωνικού και θεωρείται το πρότυπο όλων των μεταγενέστερων ναών αυτού του τύπου. Στους οκταγωνικούς ναούς, που κατ'ουσίαν είναι σταυροειδείς ναοί, μόνο η στήριξη του τρούλου είναι οκταγωνική, ενώ ο κεντρικός χώρος κάτω από αυτόν παραμένει τετράγωνος. Το καθολικό του Οσίου Λουκά χαρακτηρίζεται για τον ευρύ τρούλο του (διαμέτρου 9 μ. περίπου) και αντίστοιχα το διευρυμένο ενιαίο τετράγωνο χώρο κάτω από αυτόν. Το βάρος του τρούλου φέρουν οκτώ ογκώδεις πεσσοί, που γεφυρώνονται σε μεγάλο ύψος, από τέσσερα μεγάλα τόξα ανάμεσα σε τέσσερα ημιχώνια. Από τα παρεκκλήσια, που πλαισιώνουν τον τετράγωνο πυρήνα, ιδιαίτερη σημασία έχει το βορειανατολικό γιατί εκεί, και στο σημείο επικοινωνίας με τη βόρεια κεραία του σταυρού έχει τοποθετηθεί η μαρμάρινη λειψανοθήκη του οσίου. Πρόκειται για το τμήμα του καθολικού που συνδέεται με το ναό της Παναγίας, διευκολύνοντας τη διέλευση των προσκυνητών μπροστά από το ιερό λείψανο και την εισοδό τους στο ναό της Παναγίας. Ταυτόχρονα με το καθολικό κτίσθηκε η κρύπτη, που έχει σε κάτοψη το σχήμα σταυροειδούς τετρακιόνιου ναού. Στην κρύπτη στεγάζεται ο αρχικός τάφος του οσίου Λουκά, που βρίσκεται στο βόρειο τοίχο, ακριβώς κάτω από το χώρο του καθολικού, όπου τοποθετήθηκε η λειψανοθήκη του οσίου. Δύο ακόμα τάφοι στην κρύπτη ανήκουν σε επιφανείς ηγούμενους του μοναστηριού.
Ο επισκέπτης του καθολικού εντυπωσιάζεται από τον πλούσιο εσωτερικό διάκοσμο. Συνθέσεις από χρωματιστά μάρμαρα καλύπτουν το δάπεδο του ναού, όπως και τις κατακόρυφες επιφάνειες των τοίχων. Τα λαμπρά ψηφιδωτά που κοσμούν τις ανώτερες επιφάνειες του καθολικού, αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα ψηφιδωτά σύνολα της μεσοβυζαντινής τέχνης. Χρονολογούνται γύρω στη δεύτερη και τρίτη δεκαετία του 11ου αι., είναι δηλαδή πρωιμότερα από τα άλλα δύο μεγάλα ψηφιδωτά σύνολα του ελλαδικού χώρου, αυτά της Νέας Μονής Χίου και του Δαφνίου. Στη κόγχη του ιερού απεικονίζεται η Παναγία ένθρονη βρεφοκρατούσα, ενώ στο χαμηλό θόλο πάνω από το ιερό παριστάνεται η Πεντηκοστή. Στο μεγάλο τόξο επάνω από την είσοδο του ιερού εικονίζονται οι δύο αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ. Ο χριστολογικός κύκλος αντιπροσωπεύεται με τέσσερις σκηνές στα ημιχώνια (ο Ευαγγελισμός που δεν σώζεται, η Γέννηση, η Υπαπαντή και η Βάπτιση) και με τέσσερις σκηνές από τον κύκλο του Πάθους (ο Νιπτήρας, η Σταύρωση, η Ανάσταση και η Ψηλάφηση του Θωμά). Στο διακονικό διατηρούνται δύο σκηνές της Παλαιάς Διαθήκης, ο Δανιήλ στο λάκκο των Λεόντων και οι Τρεις Παίδες στην κάμινο. Τη ψηφιδωτή διακόσμηση συμπληρώνουν παραστάσεις ενός ιδιαίτερα μεγάλου αριθμού αγίων, κυρίως μοναχών, ιεραρχών, στρατιωτικών αγίων και αγίων ιατρών.
Τα δύο παρεκκλήσια, βορειοδυτικό και νοτιοδυτικό, μικρό τμήμα του βορειοανατολικού διαμερίσματος και η κρύπτη κοσμούνται με τοιχογραφίες που χροονολογούνται στο τρίτο τέταρτο του 11ου αι. 

Ο ΝΑΡΘΗΚΑΣ . ΕΔΩ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΤΑΝ ΟΙ ΑΒΑΠΤΙΣΤΟΙ
Ο ΝΑΡΘΗΚΑΣ . ΕΔΩ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΤΑΝ ΟΙ ΑΒΑΠΤΙΣΤΟΙ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΚΑΘΟΛΙΚΟ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΚΑΘΟΛΙΚΟ
ΤΟ ΣΚΗΝΩΜΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ
ΤΟ ΣΚΗΝΩΜΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ
ΟΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ
ΟΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ
Η ΠΥΛΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ
Η ΠΥΛΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ

Η εκκλησία της Παναγίας είναι η παλαιότερη από τις δύο εκκλησίες του μοναστηριακού συγκροτήματος. Χρονολογείται στο δεύτερο μισό του 10ου αι. Κτισμένη σύμφωνα με τα κωνσταντινουπολίτικα πρότυπα, η εκκλησία κατέχει μια εξέχουσα θέση στην ιστορία της βυζαντινής αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα. Η αρχιτεκτονική μορφή και ο τρόπος δομής, η εκλέπτυνση στη διάρθωση των εξωτερικών επιφανειών και ο εξαιρετικός πλούτος στον αρχιτεκτονικό διάκοσμο προκάλεσαν από νωρίς το ενδιαφέρον των μελετητών.
Ως προς τον αρχιτεκτονικό τύπο ανήκει στο σύνθετο τετρακιόνιο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό με τρούλο, τον τύπο δηλαδή που χαρακτηρίζει την αρχιτεκτονική σχολή της Κωνσταντινούπολης. Όπως συχνά συμβαίνει στα μοναστήρια, στον κυρίως ναό έχει προσαρτηθεί ευρύχωρος νάρθηκας, η λιτή. Δυτικά της λιτής, ο ιδιότυπος εξωνάρθηκας αποτελείται από ένα ανοικτό προστώο με δύο κλειστά διαμερίσματα στα δύο άκρα, τα οποία προεξείχαν από το περίγραμμα του κυρίως ναού. Το νότιο διαμέρισμα του εξωνάρθηκα ενσωματώθηκε στη μεταγενέστερη εκκλησία, το καθολικό της μονής. Στη διάρκεια αναστηλωτικών εργασίων, κάτω από την ορθομαρμάρωση του καθολικού αποκαλύφθηκε μια εξαιρετική τοιχογραφία, που διακοσμούσε άλλοτε τον ανατολικό τοίχο του νοτίου διαμερίσματος του εξωνάρθηκα. Η μοναδική τοιχογραφία που σώθηκε από την αρχική διακόσμηση του ναού της Παναγίας ιστορεί την εμφάνιση του αρχάγγελου Μιχαήλ στον Ιησού του Ναύη πριν από την άλωση της Ιεριχούς. Τοιχογραφίες διασώζονται και στο νότιο σκέλος του σταυρού και το διακονικό. Παριστάνονται συνολικά πέντε μορφές ιεραρχών, που έχουν χρονολογηθεί στο τέλος του 12ου αι. 

ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ
ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΤΟΕΣ
ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΣΤΟΕΣ
ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΣΤΟΕΣ
ΑΠΟΨΗ ΑΠΟ ΨΗΛΑ ΤΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ
ΑΠΟΨΗ ΑΠΟ ΨΗΛΑ ΤΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ
ΟΙ ΣΤΟΕΣ
ΟΙ ΣΤΟΕΣ
ΚΕΛΙ ΜΟΝΑΧΟΥ
ΚΕΛΙ ΜΟΝΑΧΟΥ
ΦΟΒΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
ΦΟΒΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΜΟΥΣΕΙΟ
Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΟΥ ΤΩΡΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΩΣ ΜΟΥΣΕΙΟ

Από τα πιο ενδιαφέροντα οικοδομήματα του συγκροτήματος ήταν η βυζαντινή τράπεζα (11ος αιώνας), δηλαδή η τραπεζαρία όπου οι μοναχοί γευμάτιζαν όλοι μαζί. Είναι ένα διώροφο κτήριο με ενιαία μεγάλη αίθουσα στον όροφο, που απολήγει σε κόγχη, και ιδιαίτερα μεγάλο υπόγειο, όπου στεγαζόταν το ελαιοτριβείο, ένα από τα λίγα σωζόμενα δείγματα της Βυζαντινής περιόδου. Από το 1592 είχε χάσει την ξύλινη στέγη και το πάτωμα και είχαν προστεθεί μία εστία (μαγειρείο) με τρούλο, βοηθητικοί χώροι και μία μικρότερη θολοσκέπαστη τραπεζαρία. Το 1943 η μεταβυζαντινή τράπεζα βομβαρδίστηκε και παρέμεινε σε ερειπιώδη κατάσταση έως το 1960, όταν αναστηλώθηκε. Σήμερα χρησιμοποιείται ως εκθεσιακός χώρος σημαντικών βυζαντινών γλυπτών μελών από την Παλαιοχριστιανική και τη Μεσοβυζαντινή περίοδο. Προέρχονται από το ναό της Παναγίας, το καθολικό, τον κατεδαφισμένο οκταγωνικό ναό της Αντίκυρας και από διάφορα άλλα κτίσματα της μονής και της ευρύτερης περιοχής. Εκτίθενται επίσης επιγραφές εντοιχισμένες, αρχικά, σε κτίσματα της μονής και λίγες αποτοιχισμένες τοιχογραφίες (18ου αιώνα) από τη μεταβυζαντινή τράπεζα. 

ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ
ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ
ΤΑ ΑΝΤΕΡΕΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΘΟΛΙΚΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΟΜΟΡΦΕΣ ΚΑΜΑΡΕΣ
ΤΑ ΑΝΤΕΡΕΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΘΟΛΙΚΟΥ ΜΕ ΤΙΣ ΟΜΟΡΦΕΣ ΚΑΜΑΡΕΣ
ΤΑ ΔΥΟ ΙΕΡΑ ΟΠΩΣ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΙΣΩ
ΤΑ ΔΥΟ ΙΕΡΑ ΟΠΩΣ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΠΙΣΩ

ΦΩΤΑΝΑΜΑ Στα μοναστήρια που ήταν σε ορεινά μέρη ή γενικώς ψυχρά κλίματα, χρησιμοποιούντο χώροι με εστίες, τα λεγόμενα φωτανάματα, όπου συγκεντρώνονταν oι μοναχοί κατά το χειμώνα για να θερμανθούν, έπειτα από τις νυκτερινές Ακολουθίες ή κατά τα διαλείμματα αυτών.

Το φωτάναμα  του Μοναστηρίου είναι ένας μικρός θολογύριστος χώρος, στρωμένος με παλιές κεραμόπλακες. Στο μέσον έχει μια τετράγωνη χτιστή και χαμηλή εστία, που περιβάλλεται από ξύλινο πλαίσιο. Μια τρύπα ανοιγμένη στην οροφή του χρησίμευε για να βγαίνει ο καπνός. Επάνω στην εστία τοποθετούσαν μια μακριά τετράποδη σιδερένια σχάρα, για να στηρίζονται τα ξύλα. Εκεί συγκεντρώνονταν τα χειμωνιάτικα βράδια, έκτος από τους πατέρες και το άλλο προσωπικό του Μοναστηρίου, και οι προσκυνητες, που καθώντας ολόγυρα στην εστία, ζεσταίνονταν στη θεόρατη φωτιά της. Η φωτιά τροφοδοτούσε με ζιάρι (ανθρακιά) όλα τα μαγκάλια του Μοναστηριού, που λειτουργούσαν το χειμώνα στα κελιά, ξενώνας κ.λ.π. 

ΤΟ ΒΟΡΔΟΝΑΡΕΙΟ , ΟΙ ΣΤΑΒΛΟΙ ΤΟΥ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ , ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΩΣ ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΛΕΟΝ

ΑΠΟΨΗ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ ΤΟΥ ΒΟΡΔΟΝΑΡΕΙΟΥ

ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΕΩΣ

ΑΠΟΨΗ ΑΠΟ ΨΗΛΑ
ΑΠΟΨΗ ΑΠΟ ΨΗΛΑ
Η ΚΥΡΙΩΣ ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
Η ΚΥΡΙΩΣ ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
Η ΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΗ ΠΟΡΤΑ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΟΠΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΒΟΛΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΕΧΘΕΙ
Η ΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΗ ΠΟΡΤΑ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΟΠΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΒΟΛΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΕΧΘΕΙ
ΟΙ ΤΡΟΥΛΟΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ
ΟΙ ΤΡΟΥΛΟΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ
Η ΠΑΛΙΑ ΠΥΛΗ
Η ΠΑΛΙΑ ΠΥΛΗ